Diumenge, 19 De Novembre De 2017
Casa Consistorial, Canalda - 25283
Telèfon: 636793722 Fax:

Hist´┐Ż´┐Żria

Canalda Ús un poble de la part oriental del municipi d'OdŔn, i forma una entitat municipal descentralitzada des del 1973.

El municipi tÚ uns 18,31 km▓ d'extensiˇ. ╔s al nord del SolsonŔs, al vessant sud de la serra de Querol. Pel terme hi passen, entre altres, la Riera de Canalda, el Torrent d'Urdoll, la Rasa de Coll de Jou i la Rasa d'Encies. A l'est tÚ la Serra d'Encies, i a l'oest la del Puig SobirÓ. EstÓ comunicat per carretera comarcal amb OdŔn i amb Sant Llorenš de Morunys pel Coll de Jou, i per carretera local amb Lladurs i Solsona.

L'esglÚsia parroquial, romÓnica, estÓ dedicada a Sant JuliÓ. Els absis, quadrats, sˇn del segle IX-X. El campanar, la nau central i la portalada sˇn del segle XII, mentre que la sagristia i el creuer sˇn barrocs, del segle XVIII. Canalda, juntament amb la quadra d'Encies, ja havia tingut ajuntament propi a mitjan segle XIX, si bÚ no es tÚ constÓncia de quan es va incorporar a OdŔn.

Segons el Diccionari Alcover-Moll, la seva etimologia Ús preromana, probablement cŔltica, ja que en l'acta de consagraciˇ de la catedral de la Seu d'Urgell, l'any 839, hi apareix amb el top˛nim Kanavita.